Спортивні розваги для розвитку й забави
Спортивні розваги для розвитку й забави
(методичні рекомендації)
Організація активного відпочинку дошкільнят з фізичним навантаженням передбачає створення умов для їхнього фізичного розвитку в невимушеній ігровій діяльності, закріплення вмінь і навичок, набутих у повсякденні та на заняттях. Одним з ефективних шляхів реалізації цього завдання є проведення спортивних розваг.
Фізкультурні розваги дуже подобаються дошкільнятам насамперед тому, що об’єднують їх спільними переживаннями, дарують відчуття перемог. А головне – спортивні розваги допомагають формувати бажання бути сильними, спритними, витривалими, займатися спортом. Спільна діяльність, долання труднощів зміцнюють дитячий колектив, пробуджують почуття відповідальності.
Активний рухливий відпочинок – запорука здоров’я і доброго настрою дітей, їхнього постійного інтересу до фізичних вправ, уміння застосовувати набуті рухові навички в різних умовах.
З дітьми кожної вікової групи спортивні розваги організовують систематично двічі на місяць у приміщенні (спортивній залі) або на спортивному майданчику в другу половину дня. Планує і проводить їх інструктор з фізкультури за допомогою вихователя групи, музичного керівника, методиста, батьків.
Для молодших дошкільнят тривалість розваги не має перевищувати
20 хв., для старших – 35 – 40 хв.
Проведення спортивної розваги передбачає музичний супровід, що забезпечує позитивну емоційну атмосферу.
Варто пам’ятати, що головна мета спортивних розваг – створити у дітей радісний настрій, викликати позитивні емоції, вдосконалити їхні рухові вміння і навички у невимушеній ігровій обстановці. Тому під час їх проведення діти мають поводитися вільно, невимушено, емоційно розкуто, виявляти творчість у руховій діяльності.
Спортивні розваги проводяться тільки на базі набутих дітьми рухових умінь і навичок, з використанням спортивного та ігрового інвентарю й обладнання.
Під час спортивних розваг доцільно використовувати знайомі дітям правила, спортивні і рухливі ігри, народні рухливі ігри, пристосовуючи їх до певного сюжету. При цьому не слід обмежувати зміст розваги віршами, текстами, піснями. Важливо залишити місце для дитячої творчості і гри. Адже головне – забезпечити умови для активного відпочинку малюків, що є основою закріплення вміння послуговуватись набутим досвідом у різних умовах, формування у них життєвої компетентності.
На початку розваги доцільно зробити розминку у вигляді або рухливої гри (таночок «Веселих каченят»), або комплексу загальнорозвиваючих вправ зі спортивними атрибутами (м’ячами, обручами, стрічками).
Орієнтовні спортивні розваги
«Віночок рухливих ігор»
(для дітей молодшого дошкільного віку)
Мета: сприяти створенню гарного настрою. Удосконалювати вміння дітей ходити по колу, спонукати брати участь в іграх.
Хід розваги:
І. Привітання дітей.
ІІ. Розминка (різновиди ходьби та бігу, вправи на увагу).
ІІІ. Шикування навколо обручів з квіточками.
Фізінструктор пропонує дітям «сплести віночок» із рухливих ігор, які вони знають. Діти називають улюблені ігри і грають у них по черзі.
-
IV. Перешикування в шеренгу одне за одним, ходьба по колу.
-
Перешикування в коло по двоє.
-
Рухливі ігри: «Прокоти обруч», «Зайці і вовк», «Веселі діти».
-
V. Перешикування в коло, ходьба по колу. Вправи на відновлення дихання.
«М’ячики-стрибайчики»
(для дітей молодшого дошкільного віку)
Мета: вправляти дітей у киданні м’яча об підлогу та його ловінні. Розвивати спостережливість, уважність, спритність. Сприяти створенню бадьорого настрою в дітей під час занять фізкультурою
Обладнання: м’ячі середнього розміру за кількістю дітей, дуги, гімнастичні палиці.
Хід розваги:
І. Різновиди бігу, ходьби, перешикування в коло.
ІІ. Комплекс загально розвивальних вправ з м’ячами.
Ведуча:
Мій дзвінкий, веселий м’яч,
Ти куди пустивсь навскач?
Жовтий, білий, голубий,
Не тікай від мене, стій!
Ти кругленький, ти м’якенький,
Розфарбований гарненько!
Один, два, три, чотири, п’ять –
Будемо весело стрибати.
Упав додолу – не котись, а до мене повернись.
Один, два, три, чотири, п’ять –
Ой як весело стрибать!
ІІІ. Ігри з м’ячами.
-
«Прокоти м’яч у ворота» (прокочування м’яча під дугами, між гімнастичними палицями).
-
«Підкинь, спіймай – упасти не давай» (підкидання і ловіння м’яча).
-
IV. Ходьба. Вправи для дихання.
«Веселі жучки»
(для дітей молодшого дошкільного віку)
Мета: закріплювати навички повзання та лазіння. Розвивати вміння орієнтуватися у просторі. Продовжувати створювати умови для активного відпочинку дошкільнят.
Обладнання: м’ячі за кількістю дітей, дуги, обручі, квіточки, дерева, кущі.
Хід розваги:
І. Шикування в шеренгу за вихователем. Різновиди ходьби, бігу. Перешикування в коло.
ІІ. Сюрпризний момент: жук надіслав дітям подарунок – обручі, м’ячі.
ІІІ. Комплекс загальнорозвивальних вправ «Жук».
Вихователь промовляє слова, діти виконують рухи.
-
IV. Рухливі ігри.
-
«Жуки повзають».
-
«Жучки пролізають у нірку» (підлізання під дугами).
-
«Жучки літають між квіточками» (біг у різних напрямках з імітацією рухів і дзижчанням жуків).
-
V. Шикування в шеренгу одне за одним. Ходьба. Вправи на дихання.
«Ми спортсмени»
(для дітей старшого дошкільного віку)
Мета: сприяти активному відпочинку дітей. Закріплювати вміння грати з м’ячем у спортивних іграх з елементами баскетболу, волейболу. Вправляти у стрибках на великих м’ячах з ріжками (фотболах). Розвивати спритність, швидкість. Виховувати інтерес до спортивних вправ та ігор.
Обладнання: м’ячі за кількістю дітей, великі м’ячі з ріжками (3 штуки), волейбольна сітка, 2 прапорці.
Хід розваги:
І. Шикування в шеренгу, виконання різних видів ходьби і бігу.
ІІ. Привітання: «Спорт – це сила, спорт – це гра, дітворі – фізкульт-ура!»
ІІІ. Перешикування в три шеренги. Проведення розминки (комплекс загальнорозвивальних вправ з м’ячами).
-
IV. Прийняття «стійки баскетболіста», ведення м’яча в русі.
-
V. Змагання.
Перешикування в дві шеренги, поділ на команди «Сонечко», «Хмаринка».
Рухливі ігри:
-
«Хто влучніший» (закидання м’яча в баскетбольний кошик).
-
«М’яч вгорі» (передавання м’яча над головами – 3 рази).
-
«Підкинь, спіймай – упасти не давай» (перекидання м’яча через волейбольну сітку).
-
«Хто перший дістанеться до прапорця» (стрибання на фотболах).
-
VI. Шикування в одну шеренгу, ходьба. Перешикування в коло.
VІІ. Дихальна гімнастика. Релаксаційні вправи.
VІІ. Нагородження команди-переможця та учасників змагань.
Вправи для зміцнення м’язів спини
Комплекс 1 (вправи з м’ячем).
Вихідне положення – лежачи на животі, руки з м’ячем, спереду біля голови.
-
Трохи підвести голову й плечі, відтак прокотити м’яч уперед, взяти м’яч, повернутися у в.п.
-
Трохи підвести голову й плечі, прокотити м’яч уперед, скласти руки в «крильця», витягнути вперед, взяти м’яч, повернутися у в.п.
-
Трохи підвести голову й плечі, прокотити м’яч уперед, покласти руки за голову, витягнути вперед, взяти м’яч і повернутися у в.п.
-
Трохи підвести голову й плечі, прокотити м’яч уперед, скласти руки в «крильця», розвести в сторони, знову скласти в «крильця», покласти на пояс, відвести назад. Виконати всі рухи у зворотному порядку й повернутися у в.п.
Комплекс 2 (вправи з м’ячем).
Вихідне положення – лежачи на животі, голова повернута праворуч, руки розведені в сторони, у правій руці – м’яч.
-
Трохи підвести голову й плечі, витягнувши руки вперед, перекласти м’яч з однієї руки в другу. Лягти, руки розвести в сторони, голову повернути ліворуч, повторити вправу.
-
Трохи підвести голову і плечі, руки витягнути вперед. Перекласти м’яч з однієї руки в другу кілька разів, не торкаючись підлоги. Лягти, голову повернути ліворуч, м’яч утримувати у лівій руці.
-
Вихідне положення – лежачи на животі, руки під головою, чоло спирається на п’ясті, м’яч лежить на підлозі між стопами. Затиснути м’яч між стопами, трохи підняти ноги, намагаючись не впустити м’яч. Затриматись у такому положенні на кілька секунд, повернутися у в.п.
Комплекс 3 (вправи з м’ячем).
Вихідне положення – лежачи на животі, утримувати м’яч спереду в руках
біля голови.
-
Трохи підвести голову й плечі, руки з м’ячем витягнути вперед, потім відвести за голову і повернутися у в.п.
-
Трохи підвести голову й плечі, витягнути руки з м’ячем уперед, одночасно піднявши обидві ноги (утворити «човник»).повернутися у в.п.
-
Трохи підвести голову й плечі, витягнути руки з м’ячем уперед, піднявши обидві ноги. Рухати ногами вгору-вниз, імітуючи плавання «кролем». Повернутися у в.п.
Вправи для зміцнення м’язів живота
Комплекс 4 (вправи з м’ячем).
Вихідне положення – лежачи на спині, руки на поясі, ноги прямі, стопи утримують м’яч.
-
Зігнути ноги з м’ячем під кутом 90 градусів (утворити «лавочку»). Повернутися у в.п.
-
Зігнути ноги з м’ячем, як у попередній вправі, випрямити їх під кутом 45 градусів, знову зігнути, опустити, повернутися у в.п.
-
Зігнути ноги з м’ячем, випрямити вертикально вгору, повільно опустити прямі ноги.
-
Підняти прямі ноги з м’ячем вертикально вгору. Опустити.
-
5. Вихідне положення – напівлежачи на спині, спираючись ззаду на лікті й утримуючи м’яч стопами.
Трохи підняти прямі ноги з м’ячем, затриматись у такому положенні на рахунок 2-6, опустити ноги.
Комплекс 5 (вправи з м’ячем).
Вихідне положення – лежачи на спині, руки з м’ячем витягнуті вгору.
-
Притиснути руки з м’ячем до грудей, голову трохи підвести, носки потягнути на себе. Затриматись у такому положенні на кілька секунд, повернутися у в.п.
-
Руки з м’ячем витягнути вперед, трохи підвести голову, ноги потягнути на себе. Тягнутися м’ячем до колін протягом кількох секунд. Повернутися у в.п.
-
Сісти з помахом рук, потягнутися м’ячем до колін, повернутися у в.п.
-
Сісти прямо з помахом рук вперед. Руки з м’ячем зігнути перед грудьми, підняти вгору, повернутися у в.п.
-
Сісти з помахом рук, витягнути руки вгору, зігнути перед грудьми, витягнути вперед, знову зігнути перед грудьми, повернутися у в.п.
-
Сісти з помахом рук, м’яч покласти поміж стоп, лягти, витягнувши руки вздовж тулуба, сісти, взяти м’яч і повернутися у в.п.
-
Сісти з помахом рук, і нахилившись, покласти м’яч праворуч від ніг. Повернутися у в.п. Повторити вправу з нахилом ліворуч.
-
Сісти з помахом рук. Нахилившись, покласти м’яч між стіп, лягти витягнувши руки вздовж тулуба. Підняти зігнуті ноги, взяти м’яч руками, повернутися у в.п.