Поради Батькам
Шановні батьки!
Дитинство найважливіший період у житті людини. Чим більше дізнається дитина в перші роки життя, тим допитливішою, розумнішою вона буде.
Поряд із засвоєнням базових знань перед сучасною освітою все більше постає завдання навчити дитину самостійно оволодівати новими знаннями та інформацією, навчити вчитися, виробити потребу в навчанні впродовж життя.
Програма за якою працює наш ЗДО – “ДИТИНА”. Виконання усіх програмових вимог дозволяє розвивати вихованців садочка самостійними особистостями, підкреслюючи індивідуальність і неповторність кожної дитини.
Нам усім треба прийняти дитину такою яка вона є, пізнати її вікові та індивідуальні особливості, підтримати її в усіх починаннях, тобто сприяти розвитку та саморозвитку.
Програма спрямовує педагога на виховання дошкільника не стільки «дитини знання», скільки «дитини буття» – вмілої, самостійної «життєво компетентної».
Сімейні сценарії
Уявіть собі успішну людину. У кожного з вас – це свій особливий образ, але багато хто уявить собі цілеспрямовану людину, у якої виходить все, що вона задумала, а навіть якщо щось не так, то проводить «роботу над помилками» і йде далі, не впадаючи у відчай. До того ж, як показує практика, щоб бути щасливим, не обов’язково мати багато грошей. Важливо, щоб була гармонія всередині, відчуття, що ви живете своїм життям.
У той же час є люди, які, як не намагаються, постійно стикаються з невдачами. Здається, що вони є магнітами для всього найгіршого в світі. А в інших буває так, що до перемоги залишається один крок, а людина ламається, кидає справу, без особливих на те причин. Таких людей в суспільстві називають невдахами. Сценарій невдахи, як і успішної людини, закладається в дитинстві, до 6 років. І роблять це батьки або батьківські фігури (няні або бабусі, вихователі). Однотипні сімейні сценарії та програми передаються з покоління в покоління та стають тими «негативними» факторами, що впливають на наше життя. А відбувається це несвідомо, під виглядом правильного виховання і щирого бажання добра своїм дітям. Як батьки формують та закладають негативні програми, прищеплюючи невдалі сценарії життя, розглянемо на кількох прикладах.
Заборона «Бажати та досягати». Дівчинка мріє отримати в подарунок на Новий рік м’яку іграшку. Цей подарунок для неї дуже важливий. Але батько переконаний, що конструктор корисніший для розвитку доньки, тому купує дитині конструктор і дарує його. Але коли дівчинка, в розпачі, показує своє розчарування, батько говорить їй: “Навіщо ж ти плачеш? Адже конструктор – це так чудово!”
Наслідки. Дівчинка переконується, що її бажання нездійсненні, вона не здатна контролювати їх виконання. Крім цього, вона не може показувати своє розчарування від нездійсненного бажання, адже це засмучує значущу фігуру – батька. У цьому випадку батько запускає таку програму на майбутнє: не відчувай, не бажай і не досягай.
Заборона “Бути собою” або “Бути важливим”. Діти, в процесі гри, веселяться і галасують. Батьки з метою закликати їх до порядку, реагують: “Не співай”, “Голосно не смійся”, “Веди себе пристойно”.
Наслідки. Дитина отримує заборону на прояв своїх емоцій та почуттів, заборону бути щирою та природно поводитися, прояв себе перестає бути важливим і цінним. Така людина, коли виросте, не зможе, перебуваючи в суспільстві, бути самою собою, вона не буде розуміти, що з нею відбувається, що вона відчуває. Звичайно, що вона не зможе проживати свої почуття та заблокує їх, придушить. А заблоковані почуття та емоції, що не мали виходу стануть сходинкою до неврозів, комплексів та психосоматичних захворювань. Людина, що потерпає від комплексів та фізично незорова, навряд чи захоче бути успішною. Наприклад, якщо розсерджений тато, дає донечці подібні заборони, то в дорослому житті, такій жінці, буде важко створювати близькі стосунки саме з чоловіками, адже коли вона в дитинстві поводилася природно, саме «чоловіча фігура» не сприймала і не схвалювала її поведінку.
Заборона «Не відчувай». Хлопчик засмучений і плаче. Батьки кажуть йому: “Ти ж хлопчик, майбутній чоловік. Ти повинен бути сильним, чоловіки не плачуть. Ні до чого ці телячі ніжності”.
Наслідки. Чоловіки, яким в дитинстві забороняли проявляти емоції, постійно знаходяться в невротичному стані. Зовні вони можуть виглядати цілком благополучними, але вони не вміють відчувати своє тіло, не вміють і не розуміють, як це – любити, жити повним життям. Сценарій (програма), який прищеплюється батьками в даному прикладі, називається “Без почуттів”. Дуже часто хлопчики, батьки яких висловлювали подібні заборони, в житті не відчувають потреби свого тіла, не вміють любити і приймати любов. Багато хто з них використовують допінги, які допомагають домогтися зміненого стану свідомості, отримують синтетичну радість та тимчасове щастя за допомогою наркотиків, кави, сигарет, алкоголю.
У жінок є подібний сценарій, який називається “Без любові”. Мами не змогли показати їм, що можна бути коханою і любити. Найчастіше мами транслюють дівчаткам заборону на близькість та інтимність, якщо самі пережили розлучення або були нещасливі в шлюбі. Замість того щоб опрацювати розставання з психотерапевтом, негативні почуття, по відношенню до чоловіків, переносяться на дитину, передаючи інформацію невербально (без слів, за допомогою міміки, інтонації, жестів) – “Любити чоловіка по-справжньому, боляче й небезпечно для жінки”.
Наслідки. Подорослішавши, дочка, більшу частину свого життя буде або самотня, або не зможе будувати нормальні близькі відносини з чоловіками, що призводить, до тяжких переживань, депресій.
Заборона на мужність. Мама розлучилася зі своїм чоловіком, що чинив психологічне або фізичне насилля. Підростаючому синові вона постійно твердить: “Ти у мене такий славний, такий ніжний, добрий, зовсім не такий, як твій тато”.
Наслідки. Дитина сприймає материнський припис: щоб радувати маму, не можна проявляти якості, притаманні чоловікам. Згодом, у такого неагресивного хлопчика, як правило, не складаються стосунки з однолітками, тому що доброта та ніжність, проявлені ним, не сприймаються в його середовищі і він не може «постояти за себе».
Як мінімізувати вплив сімейних сценаріїв та програм
Батькам самостійно дуже важко провести аналіз і зрозуміти, які саме блоки і програми вони закладають дітям за допомогою виховання. І тим більше важко спрогнозувати, як, та чи інша установка, і коли, вплине на життя конкретної дитини, виросте дитина невдахою чи буде будувати власне життя, тяжко опрацьовуючи, закладені в дитинстві програми.
Для того щоб закласти дитині сценарій успішної гармонійної людини, потрібно визначити і змінити, якщо потрібно, свій власний. Доки людина живе за закладеною в дитинстві програмою, залишається в межах програми, не порушує її, доти вона про себе думає, що хороша, все в житті робить правильно і інакше не можна (мама/тато/бабуся теж так живуть). Така людина є дуже зручною для оточення, адже нею легко маніпулювати та використовувати у власних цілях. Але чи це справжнє життя цієї людини, чи про це вона мріяла коли була маленькою? Тому важливо аналізувати свою поведінку, свої емоції та почуття, щоб почати усвідомлювати, що твоїм життям керує програма (сценарій) і ти дієш в її рамках. Тільки після цього можливо змінити програму/сценарій і позбутися її впливу, хоча б задля того, щоб жити власним щасливим життям та показувати це своїм дітям чи вихованцям.
Незалежно від сценарію, для того щоб орієнтувати дитину на успіх, важливо розуміти наступне:
- Ви – прекрасні і унікальні, і ваша дитина – прекрасна і унікальна, у неї теж є власні думки, почуття і бажання, часом не схожі на ваші. І це нормально.
- Любіть, хваліть і довіряйте своїм дітям – тоді вони зможуть любити в дорослому житті.
- Не обманюйте дітей – інакше вони почнуть обманювати вас, коли виростуть.
- Не залишайте дітей на няню, якщо є можливість бути з дитиною. Жодна няня не замінить маму. На консультування частіше приходять діти, виховані нянями або бабусями. Подумайте, яку програму закладає няня в голову вашої дитини і який сценарій транслює. Немає нічого дивного в тому, що діти успішних батьків, виховані нянею, менш успішні.
- Дитині необхідно приділяти щиру увагу. Важливо веселитися, гратися, займатися творчою діяльністю разом з дітьми і підтримувати в їхніх починаннях. Уважно прислухайтеся до бажань своїх дітей.
- Щоб дитина була успішною у стосунках з протилежною статтю будьте щирими зі своїм чоловіком/дружиною, демонструйте душевну близькість, любов, довіру.
- Якщо ви досягли успіху на роботі, необхідно показувати, що ви вмієте не тільки працювати, а й відпочивати. Це покаже вашим дітям можливість поєднання роботи, відпочинку та особистого життя. Якщо ви покажете, що робота забирає весь ваш час, що через зайнятість не приділяєте уваги рідним та близьким, дитина сприйматиме це як норму. Виросте і повторить цей сценарій, але вже з вами…
Дуже важливо любити своїх дітей від щирого серця, не словами давати поради чи робити зауваження, а власним життям демонструвати – яка вона, успішна людина. Ось це і є величезним батьківським благословенням.
Натхнення вам і щирості у вихованні дітей.
Перші спроби творити
Ось 5 класичних помилок мам в заняттях творчістю з малюками:
- Очікування мами не відповідають віку дитини. Діти не можуть довго сидіти за одним і тим же заняттям. Така особливість їх нервово-психічної діяльності. Не чекайте, що однорічний малюк просидить півгодини з пальчиковими фарбами. Крім того, дітям важливий процес, а не результат творчості, на відміну від нас, мам. Тому дозвольте дитині робити все по-своєму, хай навіть готова картина буде зовсім не схожа на задуману. Не заважайте дитині! Просто робіть самі, а малюк, поспостерігавши за вами, тепер намагатиметься повторити!
- Контроль і нав’язування. Не змушуйте дитину займатися. Це не принесе ніякої радості ні їй, ні вам. Постарайтеся підлаштуватися під малюка і знайти те, що буде цікаво вам обом. Дозвольте дитині робити так, як вона хоче. Це ж творчий процес!
- Мета занять творчістю – навчити. Зробіть цю мету другорядною. Сконцентруйтеся краще на тому, щоб під час занять ваш малюк розвивав уяву, фантазував і просто отримував задоволення від процесу. Пропонуйте йому різні матеріали, різні способи їх використання. Не обмежуйте дитину, не виправляйте його малюнки, тим більше, не робіть замість нього. А вчити (тримати олівець, розрізняти кольори, малювати форми) можна ненав’язливо.
- Критика. Критикою легко відбити у дитини бажання та інтерес. Крім того, є ризик вселити в дитину страх помилитися, невпевненість і шаблонність в мисленні.
- Бути дуже серйозним під час заняття. Ви – не вчитель, не академік, ви – любляча, уважна мама! Так що отримуйте задоволення від проведення часу з дитиною! Нехай заняття творчістю будуть радісними і веселими. Експериментуйте, імпровізуйте, просто грайтеся і насолоджуйтесь! Удачі вам!
Як обирати іграшки
Іграшки для дитини 2-5 років
От дитина втрачала голову від пожежних машин, а через місяць для неї немає нічого кращого за пістолет і конструктор. Як же догодити дитині? Як вибрати з усього розмаїття саме ту іграшку, яка не лише зробить дитину найщасливішою на землі, а розвиватиме її та вчитиме? Прислухайтесь до таких порад, можливо, вони допоможуть Вам зробити дуже нелегкий вибір.
Книжки – це найкорисніші іграшки для дітей. І часто вони – найулюбленіші. Книжки допомагають дитині навчитися фантазувати без допомоги іграшок, розвивають абстрактне мислення. Крім того, читаючи книжки дитині, Ви розвиваєте її словниковий запас і зв’язне мовлення.
Лялька або ведмедик. Навіть хлопчикам треба гратися ляльками, адже саме це, допоможе їм легше адаптуватися до суспільства.
Розвиваючі. Купуйте розвиваючі іграшки трохи заздалегідь і періодично пропонуйте їх дитині. Якщо вона не грається, відкладіть іграшку на якийсь час і запропонуйте пізніше.
Конструктор. Конструктори розвивають тривимірне мислення, фантазію, дрібну моторику, почуття симетрії, формують математичні навички й естетичне сприйняття світу.
Набір для рольової гри. Рольові ігри допомагають дітям усвідомити своє місце в суспільстві. Тож неодмінно купіть те, що дозволить дитині почуватись дорослою: посуд, праску, іграшковий телефон, набір інструментів, інструменти для лікаря.
Маленькі іграшки. Ці іграшки необхідні для розвитку дрібної моторики. Намистинки, гайки, шурупи, ґудзики, іграшки з “кіндера” – корисні, але небезпечні для маленької дитини. Стежте, щоб дитина не проковтнула їх або не засунула в дихальні шляхи.
Іграшка на радіокеруванні потрібна дитині хоч би одна. По-перше, такою іграшкою малюк гратиметься довго – до 8 років щонайменше. По-друге, від неї він буде в захваті, крім того, це перше знайомство з технікою. З такою іграшкою легко навчити дитину розрізняти право і ліво, верх і низ, швидше та повільніше. Літаючі іграшки на пульті розвивають просторове мислення малюка.
Фарби, олівці, глина або пластилін. Ці іграшки розвивають моторику, фантазію, абстрактне мислення. Малюк повинен малювати – це прекрасна психологічна розрядка та відмінне розвиваюче заняття.
Іграшки для вулиці. Совочки, формочки для піску, вантажівки, відра, лопата для снігу, санки, м’яч, крейда – це необхідні іграшки для дитини, це запорука тривалої і захоплюючої прогулянки. І тут вже користь і для здоров’я, і для розвитку очевидна.